ÖstgötaCorrespondenten 2025-04-23:
Debatten om nedskärningarna som drabbar skollogopeder i Linköping forsätter. Forskarna Christina Reuterskiöld och Anna Ekström vid Linköpings universitet poängterar den höga samförekomsten av sprkstörning och dyslexi och menar att det är mycket angeläget att logopeder finns med i skolornas elevhälsoteam.
Svårigheter med måluppfyllelse
Reuterskiöld och Ekström belyser bland annat den forskning som visar att ungdomar med språkstörning upplever stora svårigheter under sin skolgång. De har svårigheter att nå skolans mål, vilket inte är förvånande eftersom i princip allt lärande sker via den språkliga förmågan. Språklig förmåga är avgörande för att kunna klara skolans mål. Dessutom behöver eleverna använda språket för att visa vad de lärt sig. Forskarna bakom debattartikeln menar också att språkstörning är märkbart frånvarande när det gäller utvärdering av insatser i skolan.
Förmågan att använda språket för att kommunicera och lära genom tal eller skrift är avgörande för att kunna klara skolans mål.
Uppfyll skollagen!
För att kunna uppfylla det lagstadgade kravet att erbjuda alla elever med funktionsnedsättning som riskerar att inte nå målen stöd om så långt som möjligt ska motverka funktionsnedsättningens konsekvenser behövs logopeder. Skribenterna poängterar att logopeder är den yrkesgrupp som har specialkompetens att stötta elever med språkstörning och dyslexi, att stötta den språkliga förmågan både i tal och i skrift.
Läs hela debattinlägget!
Viktigt att logopeder ingår i skolornas elevhälsoteam
Läs också:
Diskussion