Idag överlämnades slutbetänkandet från utredningen På lika villkor! Delaktighet, jämlikhet och effektivitet i hjälpmedelsförsörjningen (SOU 2017:43) till regeringen. Ett av utredningens förslag är utökade möjligheter för skolhuvudmännen att få statsbidrag för att förstärka elevhälsan med en arbetsterapeut, fysioterapeut eller logoped.
Ett förslag i rätt riktning, men ett alldeles för lamt förslag om man verkligen vill åstadkomma en förändring kring hjälpmedelsanvändning, delaktighet och tillgänglighet i skolan!
En förbättrad elevhälsa måste bygga på teamtanke och samarbete. Då måste fler professioner bli obligatoriska i Elevhälsan.
DELA ARTIKELN
RELATERADE INLÄGG
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Forskningsöversikt om stamning
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Svensk studie: orofacial funktion hos barn med SSD
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Kopplingar mellan talförståelighet och tidig läs- och skrivförmåga
Fackligt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Tidningen Logopeden online
Logopedi
,
Opinionsbildning
Lokal debatt om dyslexiutredningar
Kompetensutveckling
Koppling sömn-språkutveckling hos barn med utvecklingsavvikelser
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Forskningsöversikt om AKK och språkförståelse
Logopedi
ESD-team i Sörmland
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Komplexa ordflödesuppgifter svåra för personer med Parkinsons sjukdom
Logopedi
Direkt intervention kan vara effektivt för att stärka språkförståelse
NYA INLÄGG
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Forskningsöversikt om stamning
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Svensk studie: orofacial funktion hos barn med SSD
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Kopplingar mellan talförståelighet och tidig läs- och skrivförmåga
Fackligt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Tidningen Logopeden online
Logopedi
,
Opinionsbildning
Lokal debatt om dyslexiutredningar
Kompetensutveckling
Koppling sömn-språkutveckling hos barn med utvecklingsavvikelser
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Forskningsöversikt om AKK och språkförståelse
Logopedi
ESD-team i Sörmland
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Komplexa ordflödesuppgifter svåra för personer med Parkinsons sjukdom
Logopedi
Direkt intervention kan vara effektivt för att stärka språkförståelse
Diskussion