Karolinska institutet 2024-11-19:
En ny studie har har identifierat centrala utmaningar och möjligheter för ett fungerande arbetsliv för personer med autism, adhd, dyslexi, språkstörning (DLD) och andra utvecklingsrelaterade tillstånd.
Scoping review samt intervjuer
Cirka 15 % av alla unga personer har en eller flera utvecklingsneurologiska diagnoser och arbetslösheten i denna grupp är oproportioneligt hög. Den aktuella studien har dels granskat närmare 80 internationella studier på området, dels intervjuat berörda parter i Sverige.
Framgångsfaktorer
Exempel på effektiva insatser är individanpassad yrkesvägledning och mentorsskap på arbetsplatsen.
-En miljö där det finns förutsägbara och tydligt definierade arbetsuppgifter passar många, säger Sven Bölte, professor vid Karolinska Institutet och föreståndare för kompetenscentret KIND.
Andra faktorer om kan bidra till en välkomnande arbetsplats är att ta hänsyn till sensorisk känslighet, att det finns viss flexibilitet vad gäller arbetstider och deadlines och att det finns möjlighet att avstå eller delta begränsat i sociala aktiviteter kopplade till arbetsplatsen. Tydligt stöd från chef och kolleogr är också en viktig faktor.
Tillgänglighet och unika perspektiv
Artikelförfattarna rekommenderar bland annat bättre utbildning för arbetsgivare, minskat fokus på sociala färdigheter vid anställning och tillgängliga, icke-diskriminerande arbetsmiljöer.
-Arbetsgivare går idag ofta miste om de unika färdigheter, perspektiv och engagemang som neurologisk mångfald på arbetsplatsen kan ge, säger Sven Bölte.
Läs hela artikeln!
Bölte, S., Carpini, J., Black, M., Toomingas, A., Jansson, F., Marschik, P., Girdler, S. and Jonsson, M. (2024), Career Guidance and Employment Issues for Neurodivergent Individuals: A Scoping Review and Stakeholder Consultation. Hum Resour Manage. https://doi.org/10.1002/hrm.22259
Diskussion