Tvärvetenskaplig literacyforskning

Datum: 7 June, 2024
Övrigt

Umeå universitet 2024-05-28:

Vid Umeå universitet startades 2013 forskargruppen Litum. Här samverkar forskare och forskarstuderande från bland andra institutionerna från språkstudier, estetiska ämnen, kultur- och medievetenskaper, psykologi, naturvetenskapernas och matematikens didaktik och tillämpad utbildningsvetenskap samverkar för att kunna belysa forskningsfrågor kring läsande, skrivande och literacy från ett brett perspektiv.

Läs- och skrivförmåga

Ett av Litums fem fokusområden är läs- och skrivsvårigheter. En av Litums forskningsledare är logoped Maria Levlin, verksam som universitetslektor vid Institutionen för språkstudier vid Umeå universitet.

– Att kraven på läs- och skrivkunnighet ökar inom både utbildning och yrkesliv innebär en särskild utmaning för personer med läs- och skrivsvårigheter. Skolans läroplan förutsätter att eleven har en fungerande läs- och skrivförmåga för att kunna uppnå lärandemålen. Inom Litum vill vi därför identifiera tidiga undervisningsinsatser som kan främja läsutvecklingen vid lässvårigheter, säger Maria Levlin.

Headshot of woman with short hair and glasses, slightly smiling
Maria Levlin, en av forskningsledarna för Litum (foto: Per Melander)

10-årsjubileum och rapport

I maj anordnade Litum sitt årliga symposium på temat Literacy in Teacher Education. I samband med symposiet firade Litum 10-årsjubileum och publicerade rapporten “Litum – 10 år av literacyforskning i samverkan”.

Läs mera!

Rapporten Litum – 10 år av literacyforskning i samverkan

Umeå universitet: nyhetsartikel om Litum

Läs också:

DELA ARTIKELN

Diskussion

Loader

Kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.