Umeå universitet 2024-05-28:
Vid Umeå universitet startades 2013 forskargruppen Litum. Här samverkar forskare och forskarstuderande från bland andra institutionerna från språkstudier, estetiska ämnen, kultur- och medievetenskaper, psykologi, naturvetenskapernas och matematikens didaktik och tillämpad utbildningsvetenskap samverkar för att kunna belysa forskningsfrågor kring läsande, skrivande och literacy från ett brett perspektiv.
Läs- och skrivförmåga
Ett av Litums fem fokusområden är läs- och skrivsvårigheter. En av Litums forskningsledare är logoped Maria Levlin, verksam som universitetslektor vid Institutionen för språkstudier vid Umeå universitet.
– Att kraven på läs- och skrivkunnighet ökar inom både utbildning och yrkesliv innebär en särskild utmaning för personer med läs- och skrivsvårigheter. Skolans läroplan förutsätter att eleven har en fungerande läs- och skrivförmåga för att kunna uppnå lärandemålen. Inom Litum vill vi därför identifiera tidiga undervisningsinsatser som kan främja läsutvecklingen vid lässvårigheter, säger Maria Levlin.
10-årsjubileum och rapport
I maj anordnade Litum sitt årliga symposium på temat Literacy in Teacher Education. I samband med symposiet firade Litum 10-årsjubileum och publicerade rapporten “Litum – 10 år av literacyforskning i samverkan”.
Läs mera!
Rapporten Litum – 10 år av literacyforskning i samverkan
Umeå universitet: nyhetsartikel om Litum
Diskussion