Theory of Mind hos barn med språkstörning

Datum: 7 December, 2015
Kompetensutveckling

Forskarna Kristine Kahr Nilsson och Kristine Jensen de López har nyligen publicerat en intressant artikel om språkstörning och Theory of Mind. Studien är en metaanalys av 17 studier med totalt 745 barn i åldrarna 4-12 år och visar att barn med SLI klarade Theory of Mind-uppgifter sämre än åldersmatchade barn med typisk språkutveckling.

Artikeln är publicerad i tidsskriften Child Development

Hur ser det förresten ut bland logopeder i landet? Är det lätt att få tillgång till vetenskapliga artiklar och att hinna läsa dem och diskutera med kollegor? Hur ser det ut för kommunanställda logopeder?

DELA ARTIKELN

Diskussion

User avatar
4 år sedan
Jag (som direktanställd av skola) får hålla till godo med open access. Här i Malmö har vi precis startat ett nätverk för oss skollogopeder för utveckling av t.ex. arbetssätt. I detta kommer vi ha journal club, t.ex. utifrån WeSpeechies (http://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=article&id=160:oa&catid=13) temaområden. Även om vårt nätverk är väldigt nystartat vill jag ändå säga att jag rekommenderar andra att göra liknande!
Loader

Kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.