Forskarna Kristine Kahr Nilsson och Kristine Jensen de López har nyligen publicerat en intressant artikel om språkstörning och Theory of Mind. Studien är en metaanalys av 17 studier med totalt 745 barn i åldrarna 4-12 år och visar att barn med SLI klarade Theory of Mind-uppgifter sämre än åldersmatchade barn med typisk språkutveckling.
Artikeln är publicerad i tidsskriften Child Development
Hur ser det förresten ut bland logopeder i landet? Är det lätt att få tillgång till vetenskapliga artiklar och att hinna läsa dem och diskutera med kollegor? Hur ser det ut för kommunanställda logopeder?
DELA ARTIKELN
RELATERADE INLÄGG
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Forskningsöversikt om stamning
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Svensk studie: orofacial funktion hos barn med SSD
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Kopplingar mellan talförståelighet och tidig läs- och skrivförmåga
Fackligt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Tidningen Logopeden online
Logopedi
,
Opinionsbildning
Lokal debatt om dyslexiutredningar
Kompetensutveckling
Koppling sömn-språkutveckling hos barn med utvecklingsavvikelser
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Forskningsöversikt om AKK och språkförståelse
Logopedi
ESD-team i Sörmland
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Komplexa ordflödesuppgifter svåra för personer med Parkinsons sjukdom
Logopedi
Direkt intervention kan vara effektivt för att stärka språkförståelse
NYA INLÄGG
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Forskningsöversikt om stamning
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Svensk studie: orofacial funktion hos barn med SSD
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Kopplingar mellan talförståelighet och tidig läs- och skrivförmåga
Fackligt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Tidningen Logopeden online
Logopedi
,
Opinionsbildning
Lokal debatt om dyslexiutredningar
Kompetensutveckling
Koppling sömn-språkutveckling hos barn med utvecklingsavvikelser
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Forskningsöversikt om AKK och språkförståelse
Logopedi
ESD-team i Sörmland
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Komplexa ordflödesuppgifter svåra för personer med Parkinsons sjukdom
Logopedi
Direkt intervention kan vara effektivt för att stärka språkförståelse
Diskussion