I somras publicerades ännu en artikel av logoped och doktorand Ulrika Marklund och kollegor i tidskriften Clinical linguistics & Phonetics: Introducing WCM-SE: The word complexity measure phonetically justified and adapted to Swedish (open access).
I artikeln presenteras ett ordkomplexitetsmått för svenska, (WCM-SE) som är en anpassning av Word Complexity Measure för engelska, tidigare utvecklat av Stoel-Gammon. Måttet används för att beräkna fonologisk komplexitet och är lämpligt att använda i bedömning av expressiv fonologi hos små barn eller barn med fonologiska svårigheter.
Läs mer om bedömning av tidig fonologisk förmåga:
RELATERADE INLÄGG
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Unga kvinnor med dold stamning
Kompetensutveckling
,
Logopedi
“Det handlar om mitt barn och mitt barns framtid”
Fackligt
,
Logopedi
Vårdval logopedi Region Skåne
Logopedi
Nytt kunskapscentrum intellektuell funktionsnedsättning och autism
Fackligt
,
Internationellt
,
Logopedi
Utblick: Norge
Fackligt
Varsel av kommunlogopeder i Nyköping
Fackligt
,
Logopedi
Socialstyrelsens analys av tillgång och efterfrågan på legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal
Logopedi
Hällsboskolan: den saknade pusselbiten
Logopedi
Lex Maria-anmälan: Strokepatient fick dryck trots sväljningssvårigheter
Fackligt
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Debatt: garantera rätt kompetenser i elevhälsan
NYA INLÄGG
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Unga kvinnor med dold stamning
Kompetensutveckling
,
Logopedi
“Det handlar om mitt barn och mitt barns framtid”
Fackligt
,
Logopedi
Vårdval logopedi Region Skåne
Logopedi
Nytt kunskapscentrum intellektuell funktionsnedsättning och autism
Fackligt
,
Internationellt
,
Logopedi
Utblick: Norge
Fackligt
Varsel av kommunlogopeder i Nyköping
Fackligt
,
Logopedi
Socialstyrelsens analys av tillgång och efterfrågan på legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal
Logopedi
Hällsboskolan: den saknade pusselbiten
Logopedi
Lex Maria-anmälan: Strokepatient fick dryck trots sväljningssvårigheter
Fackligt
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Debatt: garantera rätt kompetenser i elevhälsan
Diskussion