SvD debatt: Vissa elever behöver ta hjälp av teknik

Datum: 6 May, 2024
Opinionsbildning

Svenska Dagbladet 2024-05-05:

Elever som har svårt med med läsning och skrivning, trots stöd från en special­lärare genom evidens­baserade metoder, måste få tillgång till assisterande teknik. Det skriver Susanna Cederquist, lärare, föreläsare och författare, och Idor Svensson, psykolog och professor i klinisk psykologi i ett debattinlägg.

Skribenterna ser en risk med att en del av de uttalanden som gjorts beträffande vikten av evidensbaserade metoder för läs- och skrivinlärning kan tolkas som att elever inte längre ska få använda assisterande teknik. Om man inte tar vara på möjligheten att använda hjälpmedel för att t ex ta till sig text via öronen eller att producera text genom att tala in den, finns det en risk för att elever hindras från effektivt lärande vilken i sin tur kan leda till exkludering.

Cederquist och Svensson betonar att definitioner av dyslexi innehåller skrivningar om att diagnosen endast ställs efter att eleven fått evidensbaserad lästräning. De poängterar också att personer med dyslexi har kvarstående svårigheter upp i vuxen ålder, även om de de facto har tränat med evidensbaserade metoder och menar att vi inte ska hindra elevers lärande på grund av att vi begränsar tillvägagångssätten.

Vi ska inte hindra elevers lärande på grund av att vi begränsar tillvägagångs­sätten.

Cederquist och Svensson, SvD 2024-05-05

Läs-och skrivinlärning ska ske utifrån evidensbaserade metoder och läsning och skrivning ska vara ett tydligt fokus de tre-fyra första skolåren. Men elever som därefter fortfarande kämpar med läsning, trots extra insatser, måste få tillgång till assisterande teknik. Skribenterna trycker på att tekniken är en möjlighet för elever med dyslexi att delta i skolarbetet på lika villkor.

Läs hela debattinlägget!

Vissa elever behöver ta hjälp av teknik

DELA ARTIKELN

Diskussion

Loader

Kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.