Stärkt språk och självkänsla på förskola för barn med språkstörning/DLD

Datum: 30 May, 2024
Logopedi

Tidningen Förskolan 2024-05-24; Logopeden.se 2024-05-30:

Språkförskolor är avsedda för barn med omfattande språkliga svårigheter i form av språkstörning/DLD (developmental language disorder). Verksamheterna präglas av hög personaltäthet, hög kompetensnivå och logopedbehandling som en integrerad del i barnens förskolevardag.

Logoped på språkförskola

På Språkförskolan Bamse på Södermalm i Stockholm finns tre avdelningar för totalt 24 barn med språkstörning/DLD. På varje avdelning finns tre förskollärare och en logoped. En av språkförskolan Bamses logopeder, Jim Gustafsson arbetade inom förskolan innan han blev logoped och fick upp ögonen för yrket när en logoped besökte förskolan och kunde bistå med kunskap om barns språkutveckling och hur man kan stötta den. Han visste redan under utbildningen att han ville jobba på en språkförskola.

 Relationer och självkänsla

Många av barnen har ett stukat självförtroende när de börjar på språkförskolan som en konsekvens av att kommunikationen inte har fungerat optimalt på deras tidigare förskolor. På språkförskolan Bamse har man tack vare de små grupperna och den höga personaltätheten verkligen möjlighet att se varje barn.

– Vi skapar relationer med barnen med hjälp av språk, det är grunden till allt i vårt jobb, säger förskolläraren Maja Eriksson, som har arbetat i ett och ett halvt år på Språkförskolan Bamse.

Stockholmsmodellen

Totalt finns 94 språkförskoleplatser i Stockholms län (Vårdgivarguiden, 2023). Region Stockholm har en ganska unik modell med ett specifikt språkförskoleavtal. Syftet med avtalet är att erbjuda logopedisk behandling integrerat i vardagssituationer och att de aktuella barnen dessutom ska få kommunikativ och språklig stimulans genom hela personalgruppens specifika kompetens. Avtalet innebär i korthet att kommuner kan ansöka om att få en legitimerad logoped till verksamheten om man som huvudman uppfyller ett antal kvalitetskriterier som bland annat gäller barngruppens storlek, den pedagogiska personalens kompetens, upprättandet av individuella habiliteringsplaner för barnen och att logopeden medverkar i antagningsprocessen till språkförskolan. Logopederna på språkförskolorna bekostas alltså av Region Stockholm. Man kan antingen vara kommunanställd (som logopederna på språkförskolan Bamse) eller ha sin grundanställning på en logopedmottagning men tjänstgöring på en språkförskola. Till skillnad från andra delar av landet har språkförskolorna i Stockholms län varit relativt fredade från hot om nedläggning eller nedskärningar.

Läs hela artikeln!

Så stärker de barn med språkstörningar

Läs också:

Logopedi i språkförskoleverksamhet (Region Stockholm)

DELA ARTIKELN

Diskussion

Loader

Kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.