Dagens Nyheter, september 2021; SOU 2020:67; Stockholms stad 2020:
I en artikelserie sätter Dagens Nyheter fokus på språkutveckling i förskolan och lyfter en utmaning som det kanske har pratats tyst om: pedagogernas språkkunskap.

Pedagogerna kan inte tillräckligt bra svenska
I Stockholm är det nämligen flera stadsdelar som har svårigheter att rekrytera förskolepersonal som kan svenska tillräckligt bra för att de ska kunna främja barnens språkutveckling på svenska. Bristerna framkommer i en rapport som Stockholms stadsrevision presenterade i slutet av förra året. I rapporten rekommenderas stadsdelsnämnderna att säkerställa att pedagogernas kunskaper i det svenska språket är tillräckliga för att kunna uppfylla läroplansuppdraget och nationell lagstiftning. Bristande kunskaper i talad och skriven svenska förekommer både hos barnskötare och hos nyutexaminerade förskollärare.
Nämnderna behöver bland annat säkerställa att pedagogernas kunskaper i det svenska språket är tillräckliga för att kunna uppfylla läroplansuppdraget…
Stockholms stads stadsrevision, 2020
Sverigefödda barn kan inte svenska vid skolstart
I Järvaområdet i Stockholm talar drygt hälften av sexåringarna lika lite svenska som nyanlända barn vid skolstart, trots att de är födda i Sverige. Det är bland annat en följd av att färre barn är inskrivna i förskolan i Järvaområdet jämfört med rikssnittet. Utredningen ”Förskola för alla barn
– för bättre språkutveckling i svenska” (SOU 2020:67) visar också att ju större andel av barnen som har utländsk bakgrund desto lägre är förskolepersonalens utbildningsnivå.
Språktest i Botkyrka
Botkyrka kommun kräver nu språktest vid nyanställning i förskolan. Dessutom har man inventerat språkkompetensen hos befintlig personal och om den bedöms vara för lång måste personen genomgå en mellan 80 och 160 timmar lång kurs i svenska.
Logopedens kompetens behövs!
På Oxhagsskolan i Akalla har man anställt en bibliotekspedagog och en logoped för att främja språkutvecklingen. Logoped Ylva Jonsson arbetar med att identifiera de enskilda elevernas behov av hjälp för att nå kunskapsmålen i svenska och hon tror att varenda skola skulle behöva en logoped.
Läs artiklarna i Dagens Nyheter!
Bristande svenska hos personal problem i förskolan
Botkyrka inför språktest för all förskolepersonal
Diskussion