Svenska Dagbladet 2022-01-20:
I en studie från Linköpings universitet visade logoped och biträdande professor Anett Sundqvist med kollegor att hur ofta föräldrar använder digitala medier samtidigt som de är med sitt barn har ett samband med barnets språkutveckling. Om föräldrarna till exempel använde mobilen samtidigt som de sysslade med vardagsbestyr med barnet, hade det ett negativt samband med barnens ordförråd och grammatik. Urvalet dominerades av högutbildade föräldrar men hög utbildningsnivå minskade inte den negativa effekten.
![](https://logopeden.se/wp-content/uploads/2016/10/spraklust_barn_las_tillsammans_1177.jpg)
Logoped och forskare Anna Fäldt, Uppsala universitet kommenterar studien.
– Det är lätt att tänka att om jag har läst för mitt barn så har jag bockat av det där med språklig stimulans. Men man kanske har tappat de andra stunderna som i tid blir väldigt mycket mer, säger Anna Fäldt, som rekommenderar att man tar vara på alla tillfällen i vardagen att kommunicera med sitt barn. .
– Är du distraherad missar du barnets kommunikativa initiativ och kan inte svara upp på det. De absolut viktigaste delarna i att lära ett barn språka är att vara lyhörd för vad de är intresserade av och att svara snabbt på barnets signaler, säger Anna Fäldt.
Läs mer:
Hela artikeln i Svenska Dagbladet (betalvägg)
Läs också:
Att växa upp i en digital värld – Anett Sundqvists forskningsprojekt
Diskussion