Skolverket om intensiv och individuell lästräning

Datum: 11 June, 2024
Kompetensutveckling

Skolverket 2024-05-08:

Logopeden och forskaren Cecilia Nakeva von Mentzer har för Skolverkets räkning gjort ett lättillgänglig sammanställning avseende en svensk lästräningsstudie av Hanna Lindström-Sandahl med kollegor, Linköpings universitet. Något att tipsa om för er som möter många lärare i arbetet?

Randomiserad studie

I en läsinterventionsstudie deltog 68 barn i årskurs 2. De indelades slumpmässigt i interventions- eller kontrollgrupp. I interventionsgruppen fick eleverna intensiv och individuell lästräning medan kontrollgruppen fick ordinarie undervisning (inklusive undervisning i liten grupp, stöd av elevassistent och liknande).

Evidensbaserade beståndsdelar

Lästräningen innebar systematisk daglig övning av:

  • ljud-bokstavssamband
  • sammanljudning och segmentering
  • ordigenkänning
  • böjningar och härledningar av ord (morfologisk medvetenhet)
  • direktavkodning av högfrekventa småord

Forskarna hade också skapat en berättelse specifikt avsedd för studien. Varje träningstillfälle inleddes med högläsning ur berättelsen och därefter fick varje elev besvara en fråga om innehållet. Varje lektion avslutades med Lotto, Memory eller annat spel som också fokuserade de lästa och skrivna orden på ett lustfyllt sätt.

Goda resultat!

Genom att jämföra effektmått kunde forskarna visa att eleverna i interventionsgruppen hade förbättrat sina förmågor mer än de som deltog i ordinarie undervisning. Effekten syntes inte bara på ordavkodning utan även på läsförståelse. I studien framkom också att lästräningen var effektiv också i en svensk kontext där vår kopplingen mellan ljud och bokstav inte alltid är transparent. Studiens resultat indikerar att arbetssättet är lämpligt och genomförbart i svensk skola.

Läs mera!

Intensiv och individuell lästräning för unga elever som riskerar lässvårigheter ger goda resultat (sammanfattning på svenska)

Lindström‐Sandahl, H., Elwér, Å., Samuelsson, S., & Danielsson, H. (2023). Effects of a phonics intervention in a randomized controlled study in Swedish second‐grade students at risk of reading difficulties. Dyslexia, 29(4), 290-311. (OPEN ACCESS)

Läs också:

Hanna Lindström-Sandahl disputerade relativt nyligen. Hennes avhandling handlar om läs- och matematikinterventioner i lågstadiet.

Lindström-Sandahl, H. (2024). Early Elementary School Interventions in Reading and Mathematics (PhD dissertation, Linköping University Electronic Press)

DELA ARTIKELN

Diskussion

Loader

Kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.