Skolorna missar elever med grav språkstörning
Regeringens utredare Jan Sydhoff föreslår en ny sorts undervisningsmiljöer samt regionala kunskapscenter.
Jan Sydhoff kommer att föreslå ett nytt stöd till eleverna med grav språkstörning: särskilda kommunikativa miljöer. Det kan vara grupper eller särskilda skolor. Till skillnad från särskilda undervisningsgrupper ska kommunerna få driva dem permanent. Om förslaget går igenom måste skollagen ändras.
Jan Sydhoff vill också att Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, får ett mer proaktivt uppdrag. Den ska söka upp elever med grav språkstörning i stället för att vänta på att skolorna ber om hjälp
Läs mer på Slofs hemsida och i tidningen Specialpedagogik
RELATERADE INLÄGG
Fackligt
,
Opinionsbildning
Det handlar inte bara om hjälpmedel utan också om människovärde
Opinionsbildning
Debatt om personcentrerad vård
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Poddtips: tema stamning
Logopedi
Regionövergripande riktlinjer för DLD i Skåne
Logopedi
,
Opinionsbildning
Låt inte fler äldre dö av undernäring!
Logopedi
Töreboda satsar på barnhälsa
Kompetensutveckling
AI kan upptäcka variant av MS snabbare
Övrigt
Skolverket får i uppdrag att ta fram stöd för att följa upp barns språkutveckling i förskolan
Opinionsbildning
Debatt: skolministern på hal is om läsning
Fackligt
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Logopedförbundet Östergötland: Ställ inte logopeder och speciallärare mot varandra!
NYA INLÄGG
Fackligt
,
Opinionsbildning
Det handlar inte bara om hjälpmedel utan också om människovärde
Opinionsbildning
Debatt om personcentrerad vård
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Poddtips: tema stamning
Logopedi
Regionövergripande riktlinjer för DLD i Skåne
Logopedi
,
Opinionsbildning
Låt inte fler äldre dö av undernäring!
Logopedi
Töreboda satsar på barnhälsa
Kompetensutveckling
AI kan upptäcka variant av MS snabbare
Övrigt
Skolverket får i uppdrag att ta fram stöd för att följa upp barns språkutveckling i förskolan
Opinionsbildning
Debatt: skolministern på hal is om läsning
Fackligt
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Logopedförbundet Östergötland: Ställ inte logopeder och speciallärare mot varandra!
Diskussion