En färsk artikel av Wren, Miller, Peters, Elond och Roulstone är tillgänglig för läsning/nedladdning på Ashas hemsida.
Drygt 7 000 barn deltog i studien, vars syfte var att bestämma förekomst av och prediktorer för kvarstående uttalssvårigheter hos 8-åriga barn. Den totala prevalensen i den undersökta populationen var på 3,6%. Tidiga prediktorer för kvarstående uttalssvårigheter i skolåldern var bland annat tidiga ätsvårigheter, svårigheter att kombinera ord vid 2 års ålder och begränsad morfologisk förmåga vid 3 års ålder. Det verkar finnas faktorer både i motoriska, kognitiva och språkliga processer som gör att barn löper risk för ihållande uttalsproblem.
RELATERADE INLÄGG
Fackligt
,
Opinionsbildning
Det handlar inte bara om hjälpmedel utan också om människovärde
Opinionsbildning
Debatt om personcentrerad vård
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Poddtips: tema stamning
Logopedi
Regionövergripande riktlinjer för DLD i Skåne
Logopedi
,
Opinionsbildning
Låt inte fler äldre dö av undernäring!
Logopedi
Töreboda satsar på barnhälsa
Kompetensutveckling
AI kan upptäcka variant av MS snabbare
Övrigt
Skolverket får i uppdrag att ta fram stöd för att följa upp barns språkutveckling i förskolan
Opinionsbildning
Debatt: skolministern på hal is om läsning
Fackligt
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Logopedförbundet Östergötland: Ställ inte logopeder och speciallärare mot varandra!
NYA INLÄGG
Fackligt
,
Opinionsbildning
Det handlar inte bara om hjälpmedel utan också om människovärde
Opinionsbildning
Debatt om personcentrerad vård
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Poddtips: tema stamning
Logopedi
Regionövergripande riktlinjer för DLD i Skåne
Logopedi
,
Opinionsbildning
Låt inte fler äldre dö av undernäring!
Logopedi
Töreboda satsar på barnhälsa
Kompetensutveckling
AI kan upptäcka variant av MS snabbare
Övrigt
Skolverket får i uppdrag att ta fram stöd för att följa upp barns språkutveckling i förskolan
Opinionsbildning
Debatt: skolministern på hal is om läsning
Fackligt
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Logopedförbundet Östergötland: Ställ inte logopeder och speciallärare mot varandra!
Diskussion