Universitets- och högskolerådet har beslutat om vissa ändringar för provdeltagare med dokumenterad dyslexi. Ändringarna träder i kraft den 31 juli 2015.
Provdeltagare som styrker lässvårigheter med intyg från logoped baserat på en fullständig utredning av provdeltagarens totala språkliga kompetens från och med årskurs 5 godkänns (mot tidigare åk 8). Diagnosen måste vara F81.0 eller F81.3.
Ur UHRFS 2015:3
4 § Provdeltagare med diagnosen specifik lässvårighet (F81.0) eller diagnosen blandad inlärningsstörning (F81.3), har rätt till förlängd skrivtid. Lässvårigheterna ska styrkas med ett utlåtande eller intyg baserat på en fullständig utredning av provdeltagarens totala språkliga kompetens från årskurs fem eller senare. Utlåtandet eller intyget ska vara utfärdat av en legitimerad logoped.
Information om regelverket kommer även att finnas på www.studera.nu
DELA ARTIKELN
RELATERADE INLÄGG
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Forskningsöversikt om stamning
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Svensk studie: orofacial funktion hos barn med SSD
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Kopplingar mellan talförståelighet och tidig läs- och skrivförmåga
Fackligt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Tidningen Logopeden online
Logopedi
,
Opinionsbildning
Lokal debatt om dyslexiutredningar
Kompetensutveckling
Koppling sömn-språkutveckling hos barn med utvecklingsavvikelser
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Forskningsöversikt om AKK och språkförståelse
Logopedi
ESD-team i Sörmland
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Komplexa ordflödesuppgifter svåra för personer med Parkinsons sjukdom
Logopedi
Direkt intervention kan vara effektivt för att stärka språkförståelse
NYA INLÄGG
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Forskningsöversikt om stamning
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Svensk studie: orofacial funktion hos barn med SSD
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Kopplingar mellan talförståelighet och tidig läs- och skrivförmåga
Fackligt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Tidningen Logopeden online
Logopedi
,
Opinionsbildning
Lokal debatt om dyslexiutredningar
Kompetensutveckling
Koppling sömn-språkutveckling hos barn med utvecklingsavvikelser
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Forskningsöversikt om AKK och språkförståelse
Logopedi
ESD-team i Sörmland
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Komplexa ordflödesuppgifter svåra för personer med Parkinsons sjukdom
Logopedi
Direkt intervention kan vara effektivt för att stärka språkförståelse
Diskussion