Nya doktorsavhandlingar

Datum: 13 March, 2025
Kompetensutveckling, Logopedi

Tidningen Logopeden nr 1 2025:

I tidningen Logopeden rapporterar vi återkommande om avhandlingar inom logopedi och/eller av logopeder. Under 2024 har bland andra Åsa Okhiria och Johanna Carlie disputerat.

Läpp-, käk- och gomspalt

För ungefär ett år sedan försvarade Åsa Okhiria sin avhandling Articulation and velopharyngeal function in patientswith cleft lip and/or palate: Outcome predictors vid Uppsala universitet. I avhandlingens delstudier undersöktes patientrelaterade och vårdrelaterade faktorer som kan påverka behovet av sekundär gomkirurgi och talutveckling hos barn födda med gomspalt.

Flera faktorer har föreslagits påverka utfallet, exempelvis ålder vid operation, operationsmetod, spaltbredd och spalttyp, men tidigare studier har gett delvis motsägelsefulla resultat. Avhandlingen visade att spaltbredd var mer avgörande än kirurgisk teknik och typ av spalt för artikulation och gomfunktion. Barn med bredare gomspalter hade oftare artikulationssvårigheter och nedsatt gomfunktion.

Åsa Okhiria forskar om LKG.

Åsa Okhiria och medarbetare jämförde också velofarynxfunktion och talutveckling hos svenskfödda barn med LKG och barn adopterade från Kina vid 5 och 10 års ålder och fann att de adopterade barnen verkar ha högre risk för mer ihållande artikulationssvårigheter, vilket också ligger i linje med resultat från tidigare studier. Det kan hänga ihop med att adopterade barn ofta får sin gomoperation vid högre ålder än svenskfödda barn.

Barn med gomspalt har, utöver spaltrelaterade talavvikelser, också ofta utvecklingsrelaterade talavvikelser. Detta behöver man ta hänsyn till vid intervention.

–Eftersom talavvikelser kvarstår ända upp i skolåldern, särskilt hos de internationellt adopterade barnen,behöver intervention sättas in tidigt och sannolikt också intensifieras för att man ska komma tillrätta med artikulationsavvikelserna, säger Åsa Okhiria.

Flerspråkiga elever och ljudmiljö

I höstas försvarade Johanna Carlie försvarade sin avhandlingen Linguistically diverse children’s speech processing in noise vid Lunds universitet. Avhandlingen berör hur bearbetning, förståelse och minne för tal påverkas av stökiga ljudmiljöer hos lågstadieelever från socioekonomiskt utsatta områden, där majoriteten av barn har svenska som andraspråk.

–Vi ville undersöka effekten av stökiga ljudmiljöer liknade de som förekommer i skolan och hur den typen av ljudmiljöer påverkar förståelse och minne för muntliga narrativer. Dessutom tittade på ansträngning och trötthet kopplat till att lyssna i stökiga ljudmiljöer, berättar Johanna Carlie.

De viktigaste resultaten var att stökiga ljudmiljöer påverkar barns förståelse för talat språk negativt. Man kunde också påvisa att högre arbetsminneskapacitet var positivt associerat med förståelse och minne för muntliga narrativer. Vad gäller effekter av störande ljud var resultaten dock tvetydiga och faktorer som exempelvis uppgiftstyp verkar samspela med barnens erfarenhet av svenska.

Det är viktigt att barn så långt som möjligt erbjuds goda lyssningsförhållanden i skolan. En lugn ljudmiljö kan vara ännu viktigare för elever som ska lyssna och lära sig via sitt andraspråk.

Carlies avhandlingsarbete bidrar även på den metodologiska fronten, eftersom man kunde konstatera att nonordsrepetition fungerar bra som prediktor för språkförmåga på svenska för barn med svenska som andraspråk.

–Vi utvecklade också en relativt enkel metod för att kvantifiera exponering för svenska som predicerade svensk hörförståelse betydligt bättre än att bara titta på exponering i tid, berättar Johanna.

I avhandlingens första delstudie utvecklades dessutom materialet Lyssna, Förstå och Minnas för bedömning av hörförståelse på textnivå i olika lyssningsvillkor. Bedömningsmaterialet bedömdes fungera för målgruppen, det vill säga barn i årskurs 2 och 3 med varierande språkliga och kulturella bakgrunder. Materialet finns beskrivet och publicerat i sin helhet i avhandlingen, inklusive normaldata på både en- och tvåspråkiga elever i årskurs 2 och 3.

Carlie, J. (2024). Linguistically diverse children’s speech processing in noise. Diss. (sammanfattning) Lund : Lunds universitet, 2024.

Okhiria, Å. (2024). Articulation and velopharyngeal function in patients with cleft lip and/or palate : Outcome predictors (PhD dissertation, Acta Universitatis Upsaliensis).

    DELA ARTIKELN

    Diskussion

    Loader

    Kommentar

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.