Grundskolläraren 2024-08-22:
I augusti publicerade Näringslivets skolforum rapporten “En F – 3-utbildning på vetenskaplig grund för bättre tidig läs- och skrivutveckling. Nu måste lärarutbildningarna reformeras anser kognitionsforskaren Agneta Gulz, som är en av författarna bakom rapporten.
– Nu har 20 procent av eleverna inte grundläggande läs- och skrivförmåga när de börjar årskurs fyra. Gör man rätt saker och får de resurser man behöver kan den siffran komma ner i 2–3 procent. Om inget förändras kommer den istället att öka, säger Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet.
En av studiens slutsatser efter att ha undersökt de nio största utbildningarna för F – 3-lärare är att det ges alldeles för lite utrymme till tidig läs- och skrivinlärning. Gulz och medförfattarna Magnus Haake, Betty Tärning (forskare) och Aron Ihse Seward (lärarstudent) föreslår att F – 3-lärarutbildningen reformeras så att man kan säkerställa att de studenter som examineras verkligen har de kunskaper som behövs vad gäller läs- och skrivinlärning.
Gulz understryker att hon och övriga forskare som arbetat med rapporten har haft en oberoende ställning gentemot uppdragsgivaren Näringslivets skolforum. Författarna hoppas att rapporten blir ett viktigt inspel i den pågående utbildningen om ökad kvalitet i lärarutbildningarna.
Läs mer!
Ny hård kritik mot läsundervisningen på lärarutbildningen
En F – 3-utbildning på vetenskaplig grund för bättre tidig läs- och skrivutveckling (OBS! publicerad av Svenskt Näringsliv/Näringslivets skolforum)
Diskussion