Ny kritik mot läsundervisningen på lärarutbildningar

Datum: 2 September, 2024
Opinionsbildning

Grundskolläraren 2024-08-22:

I augusti publicerade Näringslivets skolforum rapporten “En F – 3-utbildning på vetenskaplig grund för bättre tidig läs- och skrivutveckling. Nu måste lärarutbildningarna reformeras anser kognitionsforskaren Agneta Gulz, som är en av författarna bakom rapporten.

– Nu har 20 procent av eleverna inte grundläggande läs- och skrivförmåga när de börjar årskurs fyra. Gör man rätt saker och får de resurser man behöver kan den siffran komma ner i 2–3 procent. Om inget förändras kommer den istället att öka, säger Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet.

En av studiens slutsatser efter att ha undersökt de nio största utbildningarna för F – 3-lärare är att det ges alldeles för lite utrymme till tidig läs- och skrivinlärning. Gulz och medförfattarna Magnus Haake, Betty Tärning (forskare) och Aron Ihse Seward (lärarstudent) föreslår att F – 3-lärarutbildningen reformeras så att man kan säkerställa att de studenter som examineras verkligen har de kunskaper som behövs vad gäller läs- och skrivinlärning.

Gulz understryker att hon och övriga forskare som arbetat med rapporten har haft en oberoende ställning gentemot uppdragsgivaren Näringslivets skolforum. Författarna hoppas att rapporten blir ett viktigt inspel i den pågående utbildningen om ökad kvalitet i lärarutbildningarna.

Läs mer!

Ny hård kritik mot läsundervisningen på lärarutbildningen

En F – 3-utbildning på vetenskaplig grund för bättre tidig läs- och skrivutveckling (OBS! publicerad av Svenskt Näringsliv/Näringslivets skolforum)

Läs också:

DELA ARTIKELN

Diskussion

Loader

Kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.