Skolinspektionen 2023-11-30:
Skolinspektionen har granskat hur huvudmän och rektorer arbetar för att säkerställa god kvalitet i förskolor som ligger i socioekonomiskt svagare områden. I granskningen ingick 30 förskolor, varav drygt hälften behöver utveckla kvaliteten.
Bakgrund
Det är sedan tidigare klarlagt att förskolor med stor andel barn med utländsk bakgrund också har lägre utbildad personal. Samtidigt utgör
personalens kompetens en av de allra viktigaste förutsättningarna för
förskolans kvalitet, och förskolans möjligheter att verka kompensatoriskt. Otillräcklig kvalitet och avsaknad av kompensatoriskt arbete på förskolor i socioekonomiskt svagare områden riskerar att ge långtgående negativa effekter både på individ- och samhällsnivå.
Kompetensförsörjning
En klar majoritet av de granskade förskolorna har många barn med annat modersmål än svenska och har därför stort fokus på språkutvecklande arbete. En utmaning är tillgång till personal med kunskaper i såväl svenska som barnens modersmål. Huvudmän och rektorer vid två tredjedelar av förskolorna uttrycker att de har pedagogisk personal med brister i det svenska språket och nära hälften uppger att bristande kunskaper i svenska är ett problem i samband med rekrytering, särskilt när det gäller barnskötare och vikarier. Rapporten lyfter också att barnskötaryrket till viss del ses som en arbetsmarknadsåtgärd vilket kan leda till att en del som arbetar i förskolan saknar såväl grundläggande kunskaper i svenska som kunskap om förskolans uppdrag. Rapporten visar även att flera huvudmän saknar ett strategiskt rekryteringsarbete.
Brister i uppföljning och utvärdering
I Skolinspektionens tidigare granskningar av förskolan 2015–2017
framkom kvalitetsbrister i de granskade huvudmännens uppföljning och
utvärdering av förskolan. Även om det systematiska kvalitetsarbetet har fått en större plats och blivit tydligare i och med införandet av Lpfö18, visar rapporten att det fortfarande är en utmaning för förskolorna att följa upp varje enskilt barns utveckling och lärande.
God kvalitet går att uppnå trots utmaningar
– Även om en majoritet av rektorerna och huvudmännen för de granskade förskolorna behövde utveckla kvaliteten, höll 13 av 30 en hög kvalitet i sitt arbete. Dessa förskolor visar att det är möjligt att skapa förutsättningar för en undervisning av god kvalitet trots stora utmaningar, säger Emma Frankl, utredare på Skolinspektionen.
Exempel på framgångsfaktorer på de förskolor där kvaliteten bedöms som god är bland annat att rektorn har tydliga förväntningar på förskollärarna och ser till att de har reella möjligheter att ta ansvar för undervisningsuppdraget och att personalen har möjlighet att löpande diskutera ansvar och roller gemensamt i olika forum. Andra viktiga beståndsdelar är att både huvudman och rektor har god kunskap om förskolans pedagogiska verksamhet och undervisningens kvalitet. Uppföljning av måluppfyllelse är bred och mäter både struktur-, process- samt resultatkvalitet. Förskolans undervisningsuppdrag diskuteras och all personal är väl förtrogen med läroplanen. Huvudmannen arbetar strategiskt med kompetensförsörjning, exempelvis för att rekrytera och behålla förskollärare.
Läs hela rapporten!
Arbete för kvalitet i förskolor i socioekonomiskt svagare områden
Diskussion