Logopeden nr 3 2020:
Under 2021 startar Karolinska Institutet en nationell studie med syfte att studera införandet av intensivrehabilitering för afasi och talapraxi efter stroke i enlighet med Socialstyrelsens riktlinjer för vård vid stroke från 2018. Nu söker man logopeder i olika typer av verksamhet över hela landet. Inklusionskriterier för att delta i studien är att man träffar personer med afasi och/eller talapraxi i postakut och/eller kronisk fas efter stroke. Syftet är att detektera olika hinder och broar för att genomföra intensiv behandling. De logopeder som deltar i studien behöver inte kunna ge intensiv behandling i dagsläget.
Kontaktperson: Marika Schütz
RELATERADE INLÄGG
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Unga kvinnor med dold stamning
Kompetensutveckling
,
Logopedi
“Det handlar om mitt barn och mitt barns framtid”
Fackligt
,
Logopedi
Vårdval logopedi Region Skåne
Logopedi
Nytt kunskapscentrum intellektuell funktionsnedsättning och autism
Fackligt
,
Internationellt
,
Logopedi
Utblick: Norge
Fackligt
Varsel av kommunlogopeder i Nyköping
Fackligt
,
Logopedi
Socialstyrelsens analys av tillgång och efterfrågan på legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal
Logopedi
Hällsboskolan: den saknade pusselbiten
Logopedi
Lex Maria-anmälan: Strokepatient fick dryck trots sväljningssvårigheter
Fackligt
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Debatt: garantera rätt kompetenser i elevhälsan
NYA INLÄGG
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Unga kvinnor med dold stamning
Kompetensutveckling
,
Logopedi
“Det handlar om mitt barn och mitt barns framtid”
Fackligt
,
Logopedi
Vårdval logopedi Region Skåne
Logopedi
Nytt kunskapscentrum intellektuell funktionsnedsättning och autism
Fackligt
,
Internationellt
,
Logopedi
Utblick: Norge
Fackligt
Varsel av kommunlogopeder i Nyköping
Fackligt
,
Logopedi
Socialstyrelsens analys av tillgång och efterfrågan på legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal
Logopedi
Hällsboskolan: den saknade pusselbiten
Logopedi
Lex Maria-anmälan: Strokepatient fick dryck trots sväljningssvårigheter
Fackligt
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Debatt: garantera rätt kompetenser i elevhälsan
Diskussion