Vi har tidigare skrivit om SCALES-studien i Storbritannien, ledd av professor Courtenay Frazier Norbury. Studien har visat att många barn med tal- och språksvårigheter inte upptäcks i tid av lärarna. Nu tillsätts en utredning som ska undersöka varför en så stor andel av dessa barn inte identifieras i skolan. Man spekulerar i om en delorsak kan vara brist på logopeder och speciallärare. Målet är att utredningen ska komma fram till vad som behöver åtgärdas på såväl lokal som nationell nivå för att barn ska få det stöd de behöver och planen är att utredningen ska publiceras i början av nästa år.
- Podd med Courtenay Norbury
- Föreläsning med Courtenay Norbury från symposiet Lyssna, förstå och lära i tid augusti 2016
- Artikel i Huffington Post: Children With Language Disorders: Missed Or Mis-Identified?
DELA ARTIKELN
RELATERADE INLÄGG
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Kopplingar mellan talförståelighet och tidig läs- och skrivförmåga
Fackligt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Tidningen Logopeden online
Logopedi
,
Opinionsbildning
Lokal debatt om dyslexiutredningar
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Forskningsöversikt om AKK och språkförståelse
Logopedi
ESD-team i Sörmland
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Komplexa ordflödesuppgifter svåra för personer med Parkinsons sjukdom
Logopedi
Direkt intervention kan vara effektivt för att stärka språkförståelse
Logopedi
Essence-mottagning i Västerbotten
Opinionsbildning
En mer likvärdig skola – för vem?
Logopedi
Logoped på folkhögskola
NYA INLÄGG
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Kopplingar mellan talförståelighet och tidig läs- och skrivförmåga
Fackligt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Tidningen Logopeden online
Logopedi
,
Opinionsbildning
Lokal debatt om dyslexiutredningar
Inbjudan
,
Kompetensutveckling
Delta i prioritering av forskningsfrågor kring covid-19!
Kompetensutveckling
Koppling sömn-språkutveckling hos barn med utvecklingsavvikelser
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Forskningsöversikt om AKK och språkförståelse
Logopedi
ESD-team i Sörmland
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Komplexa ordflödesuppgifter svåra för personer med Parkinsons sjukdom
Logopedi
Direkt intervention kan vara effektivt för att stärka språkförståelse
Logopedi
Essence-mottagning i Västerbotten
Diskussion