ÖstgötaCorrespondenten 2025-04-19:
Vi har tidigare rapporterat om att skollogopeder i Linköping sägs upp, vilket oroar både föräldrar och andra professioner inom skolan. Nu skriver skollogopederna själva en insändare där de poängterar att indragna skollogopeder drabbar både elever, skola och samhälle.
Från att ha varit en kommun som gått i bräschen för adekvat stöd till barn och elever med språkstörning har Linköping de senaste åren skurit ned på stödet genom att lägga ned kommunens språkförskola och minska antalet platser i resursskola för elever med språkstörning. Att skolor i Linköping på sistone börjat avveckla sina skollogopeder är en negativ utveckling som kommer att drabba elever och deras familjer hårt, men även skolan och samhället.
Alla barn har rätt till undervisning de kan förstå och ta del av. Därför bör det vara en självklarhet att skollogopederna i Linköpings kommun får fortsätta stödja elever språkligt och samverka med lärare och övriga professioner i elevhälsan.
Skollogopederna i Linköping, Corren 19 april
Skollogopederna lyfter det faktum att personer med språkliga svårigheter har högre risk att inte uppnå skolans kunskapskrav, vilket kan ge stora konsekvenser för livskvaliteten. Dessutom har Socialstyrelsen belyst att det finns stora kunskapsluckor kring språkstörning, vilket leder till att elever inte alltid upptäcks och därmed inte får korrekt stöd. Logopederna menar att alla barn har rätt till undervisning de kan förstå och att det därför bör vara en självklarhet att skollogopederna i Linköpings kommun får fortsätta att stödja elever språkligt och samverka med lärare och med övriga professioner i elevhälsan.
Läs hela insändaren!
Svik inte eleverna med språkstörning!
Läs också:
Diskussion