I longitudinell studie av Sietske van Viersen och kollegor har man undersökt kopplingarna mellan tidigt ordförråd och läsinlärning genom att titta på ordförrådsutvecklingen hos barn med ärftlighet för dyslexi. Över 200 barn totalt ingick i studien och de barn som hade ökad risk för dyslexi pga ärftlighet och som sedermera också diagnostiserades med läs- och skrivsvårigheter hade haft sämre ordförståelse från 23 månaders ålder och sämre expressivt ordförråd från 17 månaders ålder.
Författarna drar därmed slutsatsen att tidiga begränsningar vad gäller ordförråd kan betraktas som en ytterligare riskfaktor för dyslexi.
Delayed Early Vocabulary Development in Children at Family Risk of Dyslexia
DELA ARTIKELN
RELATERADE INLÄGG
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Svensk studie: orofacial funktion hos barn med SSD
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Kopplingar mellan talförståelighet och tidig läs- och skrivförmåga
Fackligt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Tidningen Logopeden online
Logopedi
,
Opinionsbildning
Lokal debatt om dyslexiutredningar
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Forskningsöversikt om AKK och språkförståelse
Logopedi
ESD-team i Sörmland
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Komplexa ordflödesuppgifter svåra för personer med Parkinsons sjukdom
Logopedi
Direkt intervention kan vara effektivt för att stärka språkförståelse
Logopedi
Essence-mottagning i Västerbotten
Logopedi
Logoped på folkhögskola
NYA INLÄGG
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Svensk studie: orofacial funktion hos barn med SSD
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Kopplingar mellan talförståelighet och tidig läs- och skrivförmåga
Fackligt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Tidningen Logopeden online
Logopedi
,
Opinionsbildning
Lokal debatt om dyslexiutredningar
Inbjudan
,
Kompetensutveckling
Delta i prioritering av forskningsfrågor kring covid-19!
Kompetensutveckling
Koppling sömn-språkutveckling hos barn med utvecklingsavvikelser
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Forskningsöversikt om AKK och språkförståelse
Logopedi
ESD-team i Sörmland
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Komplexa ordflödesuppgifter svåra för personer med Parkinsons sjukdom
Logopedi
Direkt intervention kan vara effektivt för att stärka språkförståelse
Diskussion