Instrument för att bedöma lärmiljön för elever med autism

Datum: 9 October, 2024
Kompetensutveckling

Journal of Autism and Neurodevelopmental Disorders; Stockholms universitet 2024-09-18:

Klara Schelvander Wenneborg, logoped och doktorand på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet, har tillsammans med kollegor nyligen publicerat en artikel om APERS-Primary-Sweden, ett kulturanpassat instrument för att bedöma kvaliteten på lärmiljön för elever med autism i svensk grundskola.

Förbättringspotential

Det finns ett stort behov av att förbättra inkluderande lärmiljöer för barn med autism i svensk grundskola. Nyliga svenska studier visar bland annat att endast 6 % av lärare upplever att deras utbildning har gett dem tillräcklig kunskap för att undervisa elever med utvecklingsneurologiska tillstånd och 18 % uppgav att det stöd och de insatser som ges är väl anpassade till elevernas behov (Bölte et al., 2021). Elever med autism och deras och föräldrar skattar dessutom inkludering betydligt lägre än vad lärare gör (Leifler et al., 2024). Knappt 60 % av autistiska elever som går i grundskolan blir behöriga för gymnasiet, jämfört med 86 % av elever utan autism (Stark et al., 2021).

We will use both person-first and identity-first language in this article, in accordance with different preferences in the autism and research communities .

(Buijsman, 2023)

Anpassning och validering

Det har saknats ett validerat instrument som utvärderar kvaliteten i lärmiljöer för elever med autism anpassat för svenska förhållanden. Målet med den aktuella studien var därför att översätta, kulturanpassa och bedöma användbarheten i en svensk version ämnad för grundskola, av Autism Program Environment Scale (APERS). Instrument togs från början fram för att utvärdera kvaliteten på autismprogram i lärmiljöer i USA. 

Efter översättning och kulturanpassning av APERS bedömdes användbarheten för svenska förhållanden med hjälp av en expertgrupp. Utifrån deras skattningar och feedback i intervjuer och fritextkommentarer kulturanpassades APERS ytterligare. Instrumentet prövades också i 10 svenska klassrum. Pilottestningen ledde till ytterligare kulturella anpassningar. Det anpassade instrumentet APERS-Primary-Sweden fyller ett behov och visade sig hålla hög nivå för bedömning av kvaliteten på lärmiljön för autistiska elever i svensk grundskola.

Fortsatt forskning

Den svenska versionen av APERS behöver undersökas ytterligare vad gäller exempelvis reliabilitet och ytterligare validitetsmått. Särskilt för användning med äldre elever tar artikelförfattarna upp att eleverna själva med fördel kan bjudas in att delta i expertpaneler och liknande i fortsatta studier av instrumentet.

Originalversionen av APERS har visat sig vara effektivt för att mäta förbättringar i lärmiljön. Fortsatta studier behövs för att undersöka hur APERS-Primary-Sweden kan användas som ett led i att förbättra lärmiljöer för elever med autism.

Läs hela artikeln!

OPEN ACCESS! Wenneborg, K., Pettersson Roll, L., Bölte, S. et al. The Autism Program Environment Rating Scale in Swedish Primary School: Cultural Adaptation and Content ValidationJ Autism Dev Disord (2024). https://doi.org/10.1007/s10803-024-06544-7

Ytterligare referenser

Buijsman, R., Begeer, S., & Scheeren, A. M. (2023). Autistic person or person with autism? Person-first language preference in Dutch adults with autism and parents. Autism: The International Journal of Research and Practice27(3), 788–795. https://doi-org.ezp.sub.su.se/10.1177/13623613221117914

Bölte, S., Leifler, E., Berggren, S., & Borg, A. (2021). Inclusive practice for students with neurodevelopmental disorders in Sweden. Scandinavian Journal of Child and Adolescent Psychiatry and Psychology9(1), 9–15. https://doi.org/10.21307/sjcapp-2021-002

Leifler, E., Borg, A., & Bölte, S. (2024). A multi-perspective study of perceived inclusive education for students with neurodevelopmental disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders54(4), 1611–1617. https://doi.org/10.1007/s10803-022-05643-7

Stark, I., Liao, P., Magnusson, C., Lundberg, M. 1, Rai, D., Lager, A., & Idring Nordström, S. (2021). Qualification for upper secondary education in individuals with autism without intellectual disability: Total population study, Stockholm, Sweden. Autism25(4), 1036–1046. https://doi.org/10.1177/1362361320975929

DELA ARTIKELN

Diskussion

Loader

Kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.