Västerbottenskuriren 2024-01-10:
VK skriver om en flicka som är sju år och har autism, adhd, ångest och språkstörning. Trots detta gjorde skolan inga anpassningar när det var dags för barnet att börja skolan.
Familjen fick remiss till det multidisciplinära Essence-teamet i Region Västerbotten via logoped och flickan blev utredd och diagnostiserad med autism och adhd. Under sitt extra år på förskolan fick hon besöka skolmiljön för att förberedas och i våras hade familjen ett möte med representanter från skolan, förskolan och Essenceteamet med överlämning för att förbereda inför skolstarten.
Flickans mamma hörde av sig till skolan inför skolstarten och fick veta att det inte skulle bli någon inskolning eftersom barnet inte skulle gå på fritids. Ett par dagar innan skolstart fick familjen veta att det inte skulle bli några anpassningar i skolan. Skolgången fungerar inte för flickan, som inte har varit i skolan under större delen av hösten. Mamman har inte kunnat arbeta. Först i slutet av höstterminen fick eleven ett åtgärdsprogram. Där står det åtgärdsprogrammet görs på grund av att flickan mår dåligt men det står inget om hennes diagnoser/svårigheter. Mamman menar att dottern inte skulle ha mått så här dåligt om det inte vore för avsaknaden av anpassningar.
Läs hela artikeln!
Ingen anpassning i skolan för sjuåring med autism (betalvägg)
Diskussion