Stamningsförbundet och representanter för logopedutbildningarna gjorde nyligen ett uttalande med anledning av regeringens beslut att införa examensmål om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i specialpedagog- och speciallärareutbildningarna från och med den 3 juli 2018. Debattörerna vill dels att stamning ska ingå i utbildningen för specialpedagoger och speciallärare, dels att Specialpedagogiska Skolmyndigheten (SPSM) får i uppdrag att informera och handleda skolpersonal vad gäller stamning. Man betonar att stamningen inte behöver vara funktionshindrande med rätt bemötande, men att bristande kunskap och förståelse hos omgivningen riskerar att leda till negativa konsekvenser.
RELATERADE INLÄGG
Övrigt
Elever med NPF får inte tillräckligt stöd
Logopedi
Lärare och röst
Kompetensutveckling
Lyssningstips: den föränderliga kvinnorösten
Logopedi
Rösten i klimakteriet
Övrigt
Kritik mot Legimus
Logopedi
Högläsning med de minsta
Fackligt
,
Opinionsbildning
Ingen ska tvingas ange en medmänniska
Logopedi
Ung kvinna med sväljfobi fick hjälp av logoped
Fackligt
Logopedförbundets remissvar nationell strategi sällsynta hälsotillstånd
Logopedi
,
Opinionsbildning
Brist på uppföljning vid långvariga sväljsvårigheter
NYA INLÄGG
Övrigt
Elever med NPF får inte tillräckligt stöd
Logopedi
Lärare och röst
Kompetensutveckling
Lyssningstips: den föränderliga kvinnorösten
Logopedi
Rösten i klimakteriet
Övrigt
Kritik mot Legimus
Logopedi
Högläsning med de minsta
Fackligt
,
Opinionsbildning
Ingen ska tvingas ange en medmänniska
Logopedi
Ung kvinna med sväljfobi fick hjälp av logoped
Fackligt
Logopedförbundets remissvar nationell strategi sällsynta hälsotillstånd
Logopedi
,
Opinionsbildning
Brist på uppföljning vid långvariga sväljsvårigheter
Diskussion