Hälsolitteracitet innebär förmågan att få tag på, förstå, kommunicera, värdera och använda sig av hälsoinformation och är en förutsättning för patienters delaktighet i sin vård. Hur patienter använder hälsoinformation påverkas till stor del av hälso- och sjukvårdens förmåga att kommunicera och att ge information som är lättförståelig, inkluderande och tillgänglig. Det är dessutom vanligt att hälso- och sjukvårdspersonal överskattar patienters hälsolitterata förmåga. I sin artikel föreslår Wångdahl och kollegor tre konkreta metoder som kan användas för att göra vården mer hälsolitterat:
- Förstå mig rätt/teach-back
- Personcentrerad patientutbildning
- Kommunikationsstöd med bilder
Wångdal, Josefin, Lau, Malena, Nordström, Pia, Samulowitz, Anke, & Karlsson, Lovisa (2017). Hälsolitteracitet – en kommunikativ utmaning för hälso- och sjukvården. Socialmedicinsk tidskrift, 94(2).
Diskussion