Fördelar med dyslexiutredning i skolan

Datum: 5 June, 2017
Fackligt, Logopedi, Opinionsbildning

P4 Örebro:

Lindesbergs kommun har en logoped inom elevhälsan. Nu vill man diskutera med regionen om ansvars- och resursfördelning vad gäller dyslexiutredningar, bland annat för att man tror att utredningarna skulle kunna effektiveras om de skedde på plats i skolan.

Christian Kokvik, chef för elevhälsan:

– Som det ser ut idag så är det ohållbart för elever som behöver vänta två år på utredning, två år är lång tid när man går i skolan.

 

– I skolan finns alla professioner på plats: specialpedagog, logped, psykolog och inte minst lärarna.  Då kan man dra nytta av varandra och tillsammans göra det här så att det inte blir fråntaget den situation det faktiskt gäller, säger logoped Marie Karlsson.

Kompetensen för att utreda dyslexi finns, men Christian Kokvik, chef för elevhälsan i Lindesberg, menar att det skulle behövas fler logopeder om skolan skulle få ett utredningsuppdrag.

– Med de arbetsuppgifterna vår logoped har idag så räcker tiden inte till.

Slof har tidigare skrivit om kommunlogopedens arbete i Lindesberg

En liknande arbetsfördelning finns i flera regioner medan på vissa håll ligger renodlade läs- och skrivutredningar utanför landstingens uppdrag. Vad har ni för synpunkter i frågan?

DELA ARTIKELN

Diskussion

User avatar
Orimliga väntetider för dyslexiutredning i Örebro län – Logopedforum
6 år sedan
[…] Fördelar med dyslexiutredning i skolan […]
Loader

Kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.