Brady, Kelly, Godwin, Enderby och Campbell har i en nyligen publicerad Cochrane review-artikel gått igenom 57 tidigare studier med totalt 3002 deltagare. Översynen visar att logopedisk behandling vid afasi är effektivt vad gäller att förbättra funktionell kommunikation, läsning, skrivning och expressivt språk (jämfört med utebliven behandling). Hög intensitet, hög dos eller behandling över långa tidsperioder kan vara gynnsamt, dock kan det vara svårt att få patienterna att delta i behandling av mycket hög intensitet. Författarna nämner att kvaliteten på tidigare studier många gånger kunde ha varit bättre och att fler studier med fler deltagare behövs.
RELATERADE INLÄGG
Övrigt
Logopedi
,
Opinionsbildning
Låt skollogopederna i Malmö fortsätta stärka elevernas språkutveckling
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Debatt: Öka kvalitet och patientsäkerhet i samband med FUS!
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Boklistan: välgrundade rekommendationer kring läsning
Logopedi
Om babyled weaning i SvD
Fackligt
Ordföranden har ordet
Kompetensutveckling
Nytt digitalt stöd för att implementera de nationella riktlinjerna för adhd och autism
Övrigt
Språket i P1: om dyslexi
Kompetensutveckling
,
Logopedi
AKK för barn och unga med autismspektrumtillstånd och intellektuell funktionsnedsättning
Övrigt
Regeringen tillsätter ny utredning om förskolan
NYA INLÄGG
Övrigt
Logopedi
,
Opinionsbildning
Låt skollogopederna i Malmö fortsätta stärka elevernas språkutveckling
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Debatt: Öka kvalitet och patientsäkerhet i samband med FUS!
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Boklistan: välgrundade rekommendationer kring läsning
Logopedi
Om babyled weaning i SvD
Fackligt
Ordföranden har ordet
Kompetensutveckling
Nytt digitalt stöd för att implementera de nationella riktlinjerna för adhd och autism
Övrigt
Språket i P1: om dyslexi
Kompetensutveckling
,
Logopedi
AKK för barn och unga med autismspektrumtillstånd och intellektuell funktionsnedsättning
Övrigt
Regeringen tillsätter ny utredning om förskolan
Diskussion