Skolverket 2025-01-10:
En ny rapport från Skolverket visar att många elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) eller liknande utmaningar inte får det stöd de har rätt till i grundskolan.
Språkstörning inkluderat
Rapporten Grundskolors arbete för en tillgänglig lärmiljö för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är en del av Skolverkets uppföljning av funktionshinderspolitiken och syftar till att ge en nationell bild av huvudmäns och skolenheters arbete för att erbjuda en tillgänglig lärmiljö för elever med NPF eller liknande utmaningar utifrån deras olika förutsättningar och behov. Rapporten fokuserar på adhd, autism, Tourettes syndrom och språkstörning och bygger på två enkätundersökningar bland huvudmän och rektorer i skolan.
De huvudsakliga områdena som studien undersökt är:
- Skolornas arbete för att uppmärksamma behov av stödinsatser
- Skolornas arbete med generella anpassningar och individuella stödinsatser
- Skolornas arbete med elevers frånvaro
- Kompetensutveckling om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Huvudmännens styrning, stöd och uppföljning
Otillräckliga resurser
– Resultaten visar att det finns ett engagemang bland huvudmän och rektorer i grundskolan att arbeta för en tillgänglig lärmiljö för elever med NPF eller liknande utmaningar, men att resurser, kompetens och rutiner inte alltid räcker till, säger Katarina Nyström, enhetschef på Skolverket.
Två at tre rektorer upplever att de saknar tillräckliga resurser för att möta elevernas behov av stöd och över hälften av huvudmännen och rektorerna ser ett ganska stort eller mycket stort behov av ytterligare kompetensutveckling för lärare och övrig personal som medverkar i undervisningen.
Tillgängliga lärmiljöer
Skolverket ser allvarligt på att så många rektorer inte anser sig ha tillräckliga resurser för att ge det stöd som de bedömer att elever med NPF eller liknande utmaningar behöver. Skolverket konstaterar i rapporten att det krävs ökade ekonomiska resurser och ökad kunskap om NPF i grundskolan.
Skolverket kommer som sektorsansvarig myndighet för funktionshinderfrågor fortsätta följa situationen för elever med NPF genom fler studier och uppföljningar samt arbeta för att erbjuda stöd till skolor och huvudmän.
Diskussion