Logopeden nr 3 2023:
Sanna Kraft disputerade vid Göteborgs universitet i juni. Hennes avhandlingsprojekt handlar om att undersöka hur kunskap om skrivredskapet tal-till-text kan stötta skrivandet hos barn med läs-och skrivsvårigheter.
Skrivhjälpmedel för att frigöra kapacitet
God skrivförmåga kräver samordning av flera olika underliggande processer, något som i sin tur kräver att en del av dessa processer automatiseras. Det gäller exempelvis stavning och att skriva för hand. Barn med stavningssvårigheter uppnår sällan fullfjädrad automatisering, vilket ofta får negativa konsekvenser för såväl skrivprocessen som den färdiga produkten. En lösning på problemet skulle kunna vara att använda ett skrivredskap som gör det möjligt att tala in text som datorn skriver i realtid, det vill säga tal-till-text-verktyg.
Barn med och utan läs- och skrivsvårigheter

Sanna Krafts avhandling består av fyra delstudier där hon undersökte om och i så fall hur användandet av tal-till-text kan underlätta skrivprocessen och den slutgiltiga texten för barn med läs- och skrivsvårigheter. Som referensgrupp deltog barn utan svårigheter och samtliga deltagare var mellan 10 och 13 år.
–Jag har dels tittat på skrivandet i båda grupperna, dels jämfört skrivande med tangentbord med muntligt berättande, förklarar Sanna Kraft.
Effektiva strategier
Resultaten pekar på att tal-till-text har potential att underlätta skrivandet, i synnerhet för barn med läs- och skrivsvårigheter. Barnen i studien hade inte använt tal-till-text tidigare, men trots detta blev den övergripande textkvaliteten lika bra som när de skrev med tangentbord. Flertalet barn med läs- och skrivsvårigheter producerade faktiskt sin bästa text med hjälp av tal-till-text, medan det motsatta gällde för barnen utan svårigheter .
–Dessutom blev texterna som producerades med hjälp av tal-till-text inte mer talspråkliga. Barnen klarade alltså att anpassa sig till skriftspråksnormer även fast de pratade in texten, säger Sanna Kraft.
Kliniska och pedagogiska implikationer
–Jag hoppas att min forskning kan bidra med argument för att våga testa och rekommendera tal-till-text som skrivredskap. Samtidigt visar min forskning att det krävs undervisning för att lära sig använda redskapet på bästa sätt. En förhoppning är att kunskapen från min forskning i förlängningen ska kunna ge barn med läs- och skrivsvårigheter en större möjlighet till deltagande i skriftspråkspraktiker, säger Sanna Kraft.
Läs hela avhandlingen!
Kraft, S. (2023). Tala fram texten: när barn med läs- och skrivsvårigheter skriver med tal-till-text. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet.
Detta är en förkortad version av en originalartikel i tidningen Logopeden nr 3 2023.
Diskussion