DLD day: skolan vet för lite om flerspråkighet och språkstörning!

Datum: 20 October, 2023
Logopedi, Opinionsbildning

Vi lärare Specialpedagogik 2023-10-20:

Skolan måste förstå utmaningarna med flerspråkighet. Det skriver företrädare för Logopedförbundet, Afasiförbundet/Talknuten, DHB och Unga med språkstörning i ett debattinlägg på DLD Awareness Day 2023.

Skolan vet alldeles för lite om flerspråkiga elever, språkstörning/DLD och språklig variation som beror på exponering för ett nytt språk. Forskning visar att flerspråkiga barn med språkliga svårigheter riskerar att felaktigt få en språkstörningsdiagnos men också att inte få en diagnos eftersom deras språkstörning/DLD inte upptäcks. Därför behövs ökad kunskap inom skolans värld för flerspråkighet och språkstörning/DLD samt om hur barns exponering för språk påverkar ordförråd och språkanvändning. 

Språkstörning/DLD finns alltid i samtliga språk en person använder och påverkar inlärningen i alla ämnen. Flerspråkiga elever som upplevs ha språkliga svårigheter i skolan behöver ges möjlighet till en professionell bedömning och utredning av logoped. Det är därför extra viktigt att skolor med en hög andel flerspråkiga barn satsar på att öka sin kunskap om flerspråkighet och språkstörning/DLD.

Läs hela debattinlägget i Vi lärare Specialpedagogik!

DELA ARTIKELN

Diskussion

Loader

Kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.