Coronapandemin har ökat Sveriges redan stora utbildningsskuld till elever med funktionsnedsättning. En avbetalning på skulden är att långsiktigt investera i skolan.
“Vi behöver nationell samordning och det främsta verktyget är en förstärkt elevhälsa med kompletterande professioner som till exempel logopeder och arbetsterapeuter vars arbete utgår från en helhetssyn på individen också i relation till miljön.”
Debattartikeln av Svenska Logopedförbundet tillsammans med Autism- och aspergerförbundet, Sveriges arbetsterapeuter och Afasiföreningen publicerades i Dagens Samhälle idag.
RELATERADE INLÄGG
Logopedi
Att få barn med LKG
Internationellt
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Norska logopeder behöver auktorisation
Kompetensutveckling
Socialstyrelsen rapporterar: kraftig ökning av autism bland flickor
Övrigt
Elever med NPF får inte tillräckligt stöd
Logopedi
Lärare och röst
Kompetensutveckling
Lyssningstips: den föränderliga kvinnorösten
Logopedi
Rösten i klimakteriet
Övrigt
Kritik mot Legimus
Logopedi
Högläsning med de minsta
Fackligt
,
Opinionsbildning
Ingen ska tvingas ange en medmänniska
NYA INLÄGG
Logopedi
Att få barn med LKG
Internationellt
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Norska logopeder behöver auktorisation
Kompetensutveckling
Socialstyrelsen rapporterar: kraftig ökning av autism bland flickor
Övrigt
Elever med NPF får inte tillräckligt stöd
Logopedi
Lärare och röst
Kompetensutveckling
Lyssningstips: den föränderliga kvinnorösten
Logopedi
Rösten i klimakteriet
Övrigt
Kritik mot Legimus
Logopedi
Högläsning med de minsta
Fackligt
,
Opinionsbildning
Ingen ska tvingas ange en medmänniska
Diskussion