Debatt: skolministern på hal is om läsning

Datum: 5 May, 2025
Opinionsbildning

Svenska Dagbladet 2025-05-04:

Skolminister Lotta Edholms kritik mot så kallad ”lyssneläsning” saknar stöd i forskning och beprövad erfarenhet. Det skriver flera debattörer, däribland Ulla Damber, Anna Eva Hallin och Idor Svensson i en debattartikel.

Skolminister har pekat ut “lyssneläsning” som en orsak till svenska elevers svaga läsförmåga. Debattörerna menar att debatten ensidigt har kommit att fokusera på avkodning istället för att utgå från den samlade kunskapen om lärande och läsning. Skribenterna, som representerar forskare, logopeder, speciallärare med flera poängterar att många elever med avkodningssvårigheter behöver få lyssna på texter för att få likvärdiga förutsättningar i skolan. Avkodningssvårigheter får inte bli ett hinder för lärande. Att få lyssna till text ska inte ses som en fullgod ersättning för läsundervisning, men kan utgöra ett värdefullt komplement.

Inlästa texter kan vara ett värdefullt komplement för många, men en nödvändighet för vissa.

Damber et al., SvD 2025-05-04

Debattörerna poängterar att ingen ifrågasätter användning av glasögon eller hörapparater. På samma sätt borde det vara självklart att elever med avkodnings­svårigheter har rätt att använda digitala verktyg och lyssningsstöd, oavsett ålder.

Läs hela debattartikeln!

Skolministern ute på hal is om läsning

Läs också:

DELA ARTIKELN

Diskussion

Loader

Kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.