Tidningen Logopeden nr 4 2024:
Det är hög tid att se över våra FUS-verksamheter. Specialistlogoped Isadora Telford vill se tydligare riktlinjer, följsamhet till föreskrifter och ökat samarbete med andra professioner när det gäller flexibel endoskopisk undersökning av sväljförmågan (FUS) för att säkerställa patientsäkerheten.
Vad är FUS-kompetens?
För närvarande saknas formell FUS-utbildning i Sverige. Allt fler logopeder går därför FUS-kurser utomlands. Det är dock viktigt att vara medveten om att regler och krav skiljer sig åt mellan olika länder. Det är också vanligt förekommande att logopeder lär upp kollegor på respektive arbetsplats vilket ger upphov till en mängd frågor. Hur lång klinisk erfarenhet bör logopeden ha innan FUS-utbildning är lämplig? Vem är erfaren nog att handleda? Hur många friska personer respektive patienter bör man ha skoperat för att anses ha tillräcklig kunskap? Hur ska logopeden tillgodogöra sig den teoretiska kunskapen? Vem ska ansvara för kunskapskontroller? Det är några av de frågor som Isadora Telford väcker i ett debattinlägg i tidningen Logopeden.
Ansvar
Telford hoppas kunna väcka en nödvändig debatt för att öka patientsäkerheten och skriver bland annat: “Att bedriva FUS-verksamhet innebär således ett stort ansvar, både för den enskilda logopeden och för verksamhetschefen, som har det yttersta ansvaret för att se till att alla krav uppfylls.”
Hur fungerar FUS i din verksamhet? Finns det utrymme för förbättringar av samverkan, hygienrutiner eller något annat?
Diskussion