Dagens Samhälle 2024-08-29:
Låt oss tillsammans arbeta för att alla elever, oavsett språkliga förutsättningar, ska känna sig trygga, sedda och stöttade i skolan! Logopedförbundet och Unga Med Språkstörning vill att logopedisk kompetens integreras i skolan för att ge rätt stöd till barn och unga med språkstörning/DLD.
Otillräckligt stöd
Logpedförbundets ordförande Kerstin Wiström och UMS ordförande Albert Telon poängterar att stödet i skolan till elever med språkstörning ofta är otillräckligt, vilket kräver omedelbara åtgärder, inte minst eftersom brist på stöd kan leda till allvarliga konsekvenser som psykisk ohälsa och social isolering.
Logopeder behövs i skolan!
När logopeder integreras i skolan kan dessa elever få chansen att utvecklas till sin fulla potential. Logopeder kan både jobba direkt med elever och ge lärarna verktyg och kunskap för att hantera språkliga utmaningar.
Skolstart en kritisk tidpunkt
För elever med språkstörning kan skol- och terminsstart sätta tonen för hela skolåret. Wiström och Telon betonar att vi har ett gemensamt ansvar att se till att dessa elever inte faller mellan stolarna. Genom tidig upptäckt, ökad kunskap och en inkluderande lärmiljö kan de få de bästa förutsättningarna för att lyckas.
Diskussion