Intressant ny artikel av Rena Lyons och Sue Roulstone: Labels, identity and narratives in children with primary speech and language impairments.
En mindre grupp barn i åldern 9-12 år deltog i semistrukturerade intervjuer som analyserades med tematisk analys. Man identifierade två teman: önskade respektive icke-önskade identiteter. En slutsats som författarna drar, är att barn med språkstörning borde involveras i den pågående debatten om terminologi kring språkliga svårigheter.
Mer om konsensusdiskussion kring språkstörning i tidigare blogginlägg:
Lyssna, förstå och lära i tid del 1
Konsensus kring språkstörning – open access-artikel
DELA ARTIKELN
RELATERADE INLÄGG
Blogg
,
Fackligt
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Logopedförbundet på Almedalsveckan
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Juli: forskning om läpp-, käk- och gomspalt
Logopedi
,
Opinionsbildning
Anställ logopeder i elevhälsan!
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Nytt clinical forum från ASHA: Innovations in Treatments for Children With Speech Sound Disorders
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Juli månad: fokus på LKG
Fackligt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Tidningen Logopeden nr 2 tillgänglig digitalt
Logopedi
Team för barn med komplexa behov
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Rösttrötthetsindex (RTI) på svenska
Kompetensutveckling
Ny avhandling om inkludering i skolan för elever med NPF
Opinionsbildning
Jämlik hälsa för personer med funktionsnedsättning
NYA INLÄGG
Blogg
,
Fackligt
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Logopedförbundet på Almedalsveckan
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Juli: forskning om läpp-, käk- och gomspalt
Logopedi
,
Opinionsbildning
Anställ logopeder i elevhälsan!
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Nytt clinical forum från ASHA: Innovations in Treatments for Children With Speech Sound Disorders
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Juli månad: fokus på LKG
Fackligt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Tidningen Logopeden nr 2 tillgänglig digitalt
Logopedi
Team för barn med komplexa behov
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Rösttrötthetsindex (RTI) på svenska
Kompetensutveckling
Ny avhandling om inkludering i skolan för elever med NPF
Opinionsbildning
Jämlik hälsa för personer med funktionsnedsättning
Diskussion