Intressant ny artikel av Rena Lyons och Sue Roulstone: Labels, identity and narratives in children with primary speech and language impairments.
En mindre grupp barn i åldern 9-12 år deltog i semistrukturerade intervjuer som analyserades med tematisk analys. Man identifierade två teman: önskade respektive icke-önskade identiteter. En slutsats som författarna drar, är att barn med språkstörning borde involveras i den pågående debatten om terminologi kring språkliga svårigheter.
Mer om konsensusdiskussion kring språkstörning i tidigare blogginlägg:
Lyssna, förstå och lära i tid del 1
Konsensus kring språkstörning – open access-artikel
RELATERADE INLÄGG
Logopedi
,
Opinionsbildning
Debatt om rätten till kommunikationshjälpmedel
Europeiska Logopedidagen
,
Fackligt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Tidningen Logopeden nr 1 2025 tillgänglig digitalt!
Logopedi
,
Opinionsbildning
Brist på logopeder i kommunal rehabilitering
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Nya doktorsavhandlingar
Övrigt
Rekommendationer kring talat språk
Logopedi
Nedläggning av språkförskola
Logopedi
Ny äldrevårdsenhet i Älvkarleby
Logopedi
Debatt: snart kan människor med förvärvad hjärnskada bli utan stöd
Europeiska Logopedidagen
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Inför logoped i pedagogisk verksamhet!
Logopedi
Så ska läskrisen botas
NYA INLÄGG
Logopedi
,
Opinionsbildning
Debatt om rätten till kommunikationshjälpmedel
Europeiska Logopedidagen
,
Fackligt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Tidningen Logopeden nr 1 2025 tillgänglig digitalt!
Logopedi
,
Opinionsbildning
Brist på logopeder i kommunal rehabilitering
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Nya doktorsavhandlingar
Övrigt
Rekommendationer kring talat språk
Logopedi
Nedläggning av språkförskola
Logopedi
Ny äldrevårdsenhet i Älvkarleby
Logopedi
Debatt: snart kan människor med förvärvad hjärnskada bli utan stöd
Europeiska Logopedidagen
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Inför logoped i pedagogisk verksamhet!
Logopedi
Så ska läskrisen botas
Diskussion