Intressant ny artikel av Rena Lyons och Sue Roulstone: Labels, identity and narratives in children with primary speech and language impairments.
En mindre grupp barn i åldern 9-12 år deltog i semistrukturerade intervjuer som analyserades med tematisk analys. Man identifierade två teman: önskade respektive icke-önskade identiteter. En slutsats som författarna drar, är att barn med språkstörning borde involveras i den pågående debatten om terminologi kring språkliga svårigheter.
Mer om konsensusdiskussion kring språkstörning i tidigare blogginlägg:
Lyssna, förstå och lära i tid del 1
Konsensus kring språkstörning – open access-artikel
RELATERADE INLÄGG
Logopedi
,
Video
Senaste numret av tidningen Logopeden!
Opinionsbildning
Anmälningsplikt för offentliganställda utreds
Fackligt
,
Logopedi
Löneskillnader region – kommuner
Logopedi
Förbättrade möjligheter för barn att utkräva sina rättigheter
Logopedi
Omstöpning av språkförskola i Skellefteå
Fackligt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Vem vill bli specialist?
Kompetensutveckling
Demens är inte ett hinder för inlärning
Fackligt
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Strategiskt påverkansarbete i Region Örebro
Logopedi
,
Opinionsbildning
Sjuåring med taldyspraxi hamnar mellan stolarna
Fackligt
,
Logopedi
Tidningen Logopeden nr 2 2023 tillgänglig digitalt!
NYA INLÄGG
Logopedi
,
Video
Senaste numret av tidningen Logopeden!
Opinionsbildning
Anmälningsplikt för offentliganställda utreds
Fackligt
,
Logopedi
Löneskillnader region – kommuner
Logopedi
Förbättrade möjligheter för barn att utkräva sina rättigheter
Logopedi
Omstöpning av språkförskola i Skellefteå
Fackligt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Vem vill bli specialist?
Kompetensutveckling
Demens är inte ett hinder för inlärning
Fackligt
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Strategiskt påverkansarbete i Region Örebro
Logopedi
,
Opinionsbildning
Sjuåring med taldyspraxi hamnar mellan stolarna
Fackligt
,
Logopedi
Tidningen Logopeden nr 2 2023 tillgänglig digitalt!
Diskussion