Intressant ny artikel av Rena Lyons och Sue Roulstone: Labels, identity and narratives in children with primary speech and language impairments.
En mindre grupp barn i åldern 9-12 år deltog i semistrukturerade intervjuer som analyserades med tematisk analys. Man identifierade två teman: önskade respektive icke-önskade identiteter. En slutsats som författarna drar, är att barn med språkstörning borde involveras i den pågående debatten om terminologi kring språkliga svårigheter.
Mer om konsensusdiskussion kring språkstörning i tidigare blogginlägg:
Lyssna, förstå och lära i tid del 1
Konsensus kring språkstörning – open access-artikel
DELA ARTIKELN
RELATERADE INLÄGG
Logopedi
Språkstörning i lokalpress
Kompetensutveckling
Föreläsning om PANS/PANDAS
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Konferens: Selektiv mutism – ett helhetsperspektiv
Övrigt
Förlorade år – ny rapport från Autism- och Aspergerförbundet
Fackligt
,
Logopedi
Tillgång och efterfrågan på logopeder
Logopedi
Hedersomnämnande årets Brobyggare
Internationellt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Utblick: debatt om den norska logopedutbildningen
Logopedi
,
Opinionsbildning
Region Kronoberg backar när det gäller behandling vid språkstörning
Fackligt
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Lokal opinionsbildning: fler logopeder behövs i kommunerna!
Logopedi
Skolbarn med språkstörning får inte rätt stöd
NYA INLÄGG
Logopedi
Språkstörning i lokalpress
Kompetensutveckling
Föreläsning om PANS/PANDAS
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Konferens: Selektiv mutism – ett helhetsperspektiv
Övrigt
Förlorade år – ny rapport från Autism- och Aspergerförbundet
Fackligt
,
Logopedi
Tillgång och efterfrågan på logopeder
Logopedi
Hedersomnämnande årets Brobyggare
Internationellt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Utblick: debatt om den norska logopedutbildningen
Logopedi
,
Opinionsbildning
Region Kronoberg backar när det gäller behandling vid språkstörning
Fackligt
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Lokal opinionsbildning: fler logopeder behövs i kommunerna!
Logopedi
Skolbarn med språkstörning får inte rätt stöd
Diskussion