Intressant ny artikel av Rena Lyons och Sue Roulstone: Labels, identity and narratives in children with primary speech and language impairments.
En mindre grupp barn i åldern 9-12 år deltog i semistrukturerade intervjuer som analyserades med tematisk analys. Man identifierade två teman: önskade respektive icke-önskade identiteter. En slutsats som författarna drar, är att barn med språkstörning borde involveras i den pågående debatten om terminologi kring språkliga svårigheter.
Mer om konsensusdiskussion kring språkstörning i tidigare blogginlägg:
Lyssna, förstå och lära i tid del 1
Konsensus kring språkstörning – open access-artikel
RELATERADE INLÄGG
Logopedi
Nytt arbetssätt i Sundsvall kortar köerna
Okategoriserat
Nära att kvävas efter matmiss
Logopedi
,
Opinionsbildning
Senaste nytt från Ystad
Övrigt
Elever med dyslexi och språkstörning missas i ny uppföljningsplan
Logopedi
Linda, 33, har afasi och vill ha mer logopedinsatser
Övrigt
Skolverket får förlängt uppdrag om språkträning för personal i välfärden.
Logopedi
Logopedstatistik 2022-2023
Fackligt
,
Logopedi
Oro kring Vårdval Rehab i VG-region
Kompetensutveckling
Avhandling om kommunikation hos döva med demens
Fackligt
,
Logopedi
Nedläggningen i Ystad: fackliga företrädare kräver att beslutet rivs upp
NYA INLÄGG
Logopedi
Nytt arbetssätt i Sundsvall kortar köerna
Okategoriserat
Nära att kvävas efter matmiss
Logopedi
,
Opinionsbildning
Senaste nytt från Ystad
Övrigt
Elever med dyslexi och språkstörning missas i ny uppföljningsplan
Logopedi
Linda, 33, har afasi och vill ha mer logopedinsatser
Övrigt
Skolverket får förlängt uppdrag om språkträning för personal i välfärden.
Logopedi
Logopedstatistik 2022-2023
Fackligt
,
Logopedi
Oro kring Vårdval Rehab i VG-region
Kompetensutveckling
Avhandling om kommunikation hos döva med demens
Fackligt
,
Logopedi
Nedläggningen i Ystad: fackliga företrädare kräver att beslutet rivs upp
Diskussion