Journal of Speech, Language, and Hearing Research mars 2017:
Emmanuel Peng Kiat Pua, Mary Lay Choo Lee och Susan J. Rickard Low har undersökt hur väl förskolepedagogers skattningar av tvåspråkiga barns språkförmåga respektive föräldrars skattning av barnets modersmål överensstämde med testresultat avseende impressivt och expressivt ordförråd på barnets båda språk. Pedagogers skattningar visade validitet för samtliga grupper som deltog i studien medan föräldraskattningen inte visade någon signifikanta korrelation med testad ordförståelse. Författarna drar slutsatsen att lärarskattningar kan vara en viktig del i screening för att hitta flerspråkiga barn med språkliga svårigheter.
DELA ARTIKELN
RELATERADE INLÄGG
Logopedi
,
Opinionsbildning
Debatt: Ge rätt stöd till personer med språkstörning
Blogg
,
Fackligt
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Logopedförbundet på Almedalsveckan
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Juli: forskning om läpp-, käk- och gomspalt
Logopedi
,
Opinionsbildning
Anställ logopeder i elevhälsan!
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Nytt clinical forum från ASHA: Innovations in Treatments for Children With Speech Sound Disorders
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Juli månad: fokus på LKG
Fackligt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Tidningen Logopeden nr 2 tillgänglig digitalt
Logopedi
Team för barn med komplexa behov
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Rösttrötthetsindex (RTI) på svenska
Kompetensutveckling
Ny avhandling om inkludering i skolan för elever med NPF
NYA INLÄGG
Logopedi
,
Opinionsbildning
Debatt: Ge rätt stöd till personer med språkstörning
Blogg
,
Fackligt
,
Logopedi
,
Opinionsbildning
Logopedförbundet på Almedalsveckan
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Juli: forskning om läpp-, käk- och gomspalt
Logopedi
,
Opinionsbildning
Anställ logopeder i elevhälsan!
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Nytt clinical forum från ASHA: Innovations in Treatments for Children With Speech Sound Disorders
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Juli månad: fokus på LKG
Fackligt
,
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Tidningen Logopeden nr 2 tillgänglig digitalt
Logopedi
Team för barn med komplexa behov
Kompetensutveckling
,
Logopedi
Rösttrötthetsindex (RTI) på svenska
Kompetensutveckling
Ny avhandling om inkludering i skolan för elever med NPF
Diskussion