Journal of Speech, Language, and Hearing Research mars 2017:
Emmanuel Peng Kiat Pua, Mary Lay Choo Lee och Susan J. Rickard Low har undersökt hur väl förskolepedagogers skattningar av tvåspråkiga barns språkförmåga respektive föräldrars skattning av barnets modersmål överensstämde med testresultat avseende impressivt och expressivt ordförråd på barnets båda språk. Pedagogers skattningar visade validitet för samtliga grupper som deltog i studien medan föräldraskattningen inte visade någon signifikanta korrelation med testad ordförståelse. Författarna drar slutsatsen att lärarskattningar kan vara en viktig del i screening för att hitta flerspråkiga barn med språkliga svårigheter.
RELATERADE INLÄGG
Kompetensutveckling
Socialstyrelsen rapporterar: kraftig ökning av autism bland flickor
Övrigt
Elever med NPF får inte tillräckligt stöd
Logopedi
Lärare och röst
Kompetensutveckling
Lyssningstips: den föränderliga kvinnorösten
Logopedi
Rösten i klimakteriet
Övrigt
Kritik mot Legimus
Logopedi
Högläsning med de minsta
Fackligt
,
Opinionsbildning
Ingen ska tvingas ange en medmänniska
Logopedi
Ung kvinna med sväljfobi fick hjälp av logoped
Fackligt
Logopedförbundets remissvar nationell strategi sällsynta hälsotillstånd
NYA INLÄGG
Kompetensutveckling
Socialstyrelsen rapporterar: kraftig ökning av autism bland flickor
Övrigt
Elever med NPF får inte tillräckligt stöd
Logopedi
Lärare och röst
Kompetensutveckling
Lyssningstips: den föränderliga kvinnorösten
Logopedi
Rösten i klimakteriet
Övrigt
Kritik mot Legimus
Logopedi
Högläsning med de minsta
Fackligt
,
Opinionsbildning
Ingen ska tvingas ange en medmänniska
Logopedi
Ung kvinna med sväljfobi fick hjälp av logoped
Fackligt
Logopedförbundets remissvar nationell strategi sällsynta hälsotillstånd
Diskussion