SBU 2024-11-17:
Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU) sammanfattar och kommenterar en utländsk forskningsöversikt som behandlar AKK för barn och ungdomar med autismspektrumtillstånd och intellektuell funktionsnedsättning med samtidiga komplexa kommunikationsbehov.
Översikten fann en positiv genomsnittlig effekt som inte varierade utifrån personrelaterade faktorer som diagnos, ålder och tidigare använda kommunikationssätt. Dock beror effekten av den anpassade kommunikationen förmodligen även på andra typer av faktorer som inte tagits upp i studierna, till exempel miljön där AKK används, eller vald typ av AKK.
Användningsområden
SBU menar att resultaten från den granskade systematiska översikten har flera möjliga användningsområden i Sverige, exempelvis inom socialtjänst, specialpedagogik, samt habilitering och vård.
Individuell uppföljning: Att översikten inte ger vägledning i vilka individuella faktorer som ändrar styrkan eller riktningen av effekten av AKK belyser vikten av att följa upp de AKK-stöd som erbjuds den enskilda personen.
Utbildning och fortbildning: Resultaten kan vara viktiga för utbildning och fortbildning av handläggare och personal. Genom kunskap om att AKK kan ha positiva effekter men att effekterna kan variera, kan logopeder, specialpedagoger, speciallärare med flera observera och vid behov justera AKK-stöd.
Forskning och vidareutveckling: Det finns behov av mer forskning för att förstå vilka faktorer som påverkar effekten av AKK. Sådan forskning kan fokusera på specifika svenska sammanhang och miljöer, såsom skillnader i effekt beroende på om AKK används i skolan, hemma, eller i vårdmiljöer.
SBU:s rapport riktar sig främst till beslutsfattare och yrkesverksamma inom hälso- och sjukvård, utbildning och socialtjänst.
SBU:s kommentar
AKK för barn och unga med autismspektrumtillstånd och intellektuell funktionsnedsättning
Forskningsöversikt
Ganz, J.B., et al., Participant characteristics predicting communication outcomes in AAC implementation for individuals with ASD and IDD: a systematic review and meta-analysis. Augmentative and Alternative Communication, 2023. 39(1): p. 7–22. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07434618.2022.2116355
Diskussion